Onkopolisa
 

Wpływ diety na zachorowalność na nowotwór jelita grubego.

Dietetyk – Malwina Umiastowska

Nowotwory jelita grubego zalicza się do nowotworów dietozależnych, co oznacza że bezpośredni wpływ na ich rozwój ma nieodpowiedni sposób odżywiania się. Ryzyko rozwoju nieprawidłowych komórek zwiększa się wraz z genetycznymi uwarunkowaniami i predyspozycjami takimi jak: nieprawidłowa budowa jelit czy przewlekłe stany zapalne. Dieta przeciwnowotworowa powinna zawierać możliwie najwięcej składników odżywczych, pochodzących z naturalnego jedzenia. Należy jeść regularnie 4-5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny. Porcje powinny być małe, takie aby wstawać od stołu z lekkim niedosytem. Dzięki tym zasadom organizm nie będzie obciążony trawieniem i będzie mógł maksymalnie wykorzystać zawarte w posiłkach składniki odżywcze. W przypadku przejadania się składniki te, zostałyby odłożone w postaci tkanki tłuszczowej, a nadmiar witamin i minerałów wydalony z organizmu (nie wykorzystany).

Jakie produkty spożywcze i zawarte w nich substancje obniżają ryzyko zachorowalności?

Błonnik pokarmowy. Jego różne postacie, pochodzące zarówno z produktów z pełnego ziarna (np. grube kasze: jęczmienna, pęczak, gryczana niepalona, jaglana oraz pełnoziarniste pieczywo), jak i owoców poprawiają skład mikroflory jelitowej, czyli zwiększają ilość korzystnych bakterii oraz wiążą szkodliwe produkty przemiany materii. Składniki te jednocześnie ograniczają ilość bakterii gnilnych wytwarzających kancerogenne substancje (czyli takie, które zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór). Dzięki temu błonnik ułatwia wypróżnienie się i nie powoduje zalegania w jelitach niestrawionych i szkodliwych resztek pokarmu. Należy pamiętać aby wraz z przyjmowaniem błonnika pić, w zależności od aktywności fizycznej i pogody, od 1,5 litra do 3 litrów dziennie niegazowanej wody mineralnej.

Probiotyki i prebiotyki. Ważne jest spożywanie „żywego” jedzenia. Żywność wysoko przetworzona ze słoików i puszek, produkty z długim terminem przydatności będą bardzo niekorzystnie wpływać na skład mikroflory jelitowej. Probiotyki to preparaty lub produkty żywnościowe zawierające pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, które działają stymulująco na układ odpornościowy, a także zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu. Do probiotyków należą np. naturalnie ukwaszone mleko (ale nie marketowe jogurty z dodatkiem bakterii probiotycznych), a także kiszonki (np. kiszona kapusta, ogórki) powstające w powolnym procesie fermentacji bakterii (najlepiej domowej roboty, niekonserwowane sorbinianem sodu ani „kwaszone” kwasem octowym). Prebiotyki to składniki pożywienia nie ulegające trawieniu, pobudzające wzrost lub aktywność korzystnych dla organizmu bakterii obecnych w jelicie grubym. Do naturalnych prebiotyków zaliczamy cebulę, czosnek, banany, cykorię czy owies.

Selen. Wspomaga usuwanie wolnych rodników (produktów ubocznych w procesach biochemicznych związanych z oddychaniem, zachodzących w naszych komórkach) z organizmu i polepsza odporność organizmu. Najlepiej przyswajalna jest naturalna forma tego pierwiastka. Można go znaleźć w orzechach brazylijskich, podrobach, rybach (dorsz, tuńczyk), czy produktach zbożowych z pełnego ziarna.

Witamina D3 i wapń. Dostateczny poziom tych składników odżywczych znacząco obniża zapadalność na wiele rodzajów nowotworów, w tym raka jelita grubego, a także hamuje rozwój zmutowanych komórek. Naturalna witamina D występuje w tłustych rybach morskich (np. pstrąg tęczowy, śledź, makrela, węgorz), grzybach, a także dobrej jakości przetworach mlecznych i jajach. W przypadku suplementacji preparatami witaminy D3 należy pamiętać o dołączeniu do nich witaminy K2 MK7.

Antocyjany. Naturalnie występujące w roślinach barwniki (niebieski, fioletowy, czerwony) mające działanie antyoksydacyjne. Wiążą wolne rodniki, które uszkadzają DNA i przyczyniają się do rozwoju zmutowanych komórek. Ponadto mają działanie przeciwzapalne ograniczając ich występowanie w jelitach, a tym samym zmniejszając ryzyko pojawienia się nowotworów. Można je znaleźć w borówkach, jagodach, czerwonych winogronach, żurawinie, czarnej porzeczce, czarnym bzie, wiśniach, jeżynach, malinach czy truskawkach.

Kurkumina. Składnik kurkumy, przyprawy pochodzącej z Indii przypominającej wyglądem imbir. Kurkumina ogranicza przeżywalność zmienionych chorobowo komórek oraz możliwość ich przerzutów.

Czego powinniśmy unikać?

Cukier i biała mąka. Bardzo istotne w prewencji i leczeniu nowotworów jest wyeliminowanie z diety rafinowanego cukru oraz produktów z całkowicie oczyszczonego ziarna. Spożywane w nadmiarze słodkie produkty oraz białe pieczywo, biały makaron czy też biały ryż znacząco zwiększają kaloryczność diety. Wpływają również na pogorszenie odżywienia organizmu poprzez ograniczenie witamin, minerałów i błonnika zawartych w łusce nasiona. Ponadto cukier przyczynia się do namnażania w organizmie patogenów (bakterie, wirusy, grzyby) osłabiając układ immunologiczny (odporność) właściciela.

Alkohol. Spożywanie alkoholu w nadmiernych ilościach, czyli więcej niż 20g czystego alkoholu w przypadku kobiet (jeden kieliszek winalub jedno piwo) oraz 40g w przypadku mężczyzn (dwa kieliszki wina i dwa piwa), zaburza prawidłową mikroflorę jelit oraz ogranicza wchłanianie niezbędnych składników odżywczych z pożywienia. Może to przyczyniać się do większej zapadalności na choroby jelit, w tym nowotworów.

Bardzo istotne są także indywidualne uwarunkowania i reakcje na poszczególne pokarmy. Organizm każdego człowieka jest różny jak różne są jego reakcje na produkty spożywcze. W żywieniu indywidualnym trzeba wziąć pod uwagę zaburzone wyniki badań, choroby a także alergie i nietolerancje pokarmowe, które nieleczone mogą przyczyniać się do rozwoju nowotworów. Należy zawsze obserwować reakcje organizmu na poszczególne zdrowe produkty spożywcze i tym kierować się przy ich doborze, a w razie wątpliwości czy wystąpienia reakcji niepożądanych skonsultować się z lekarzem.

Ikona Facebook

Santander Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą ul. Inflancka 4b, 00-189 Warszawa, NIP 2090001167, KRS 0000310719; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Kapitał zakładowy i wpłacony: 27 000 000 PLN.

Santander Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. z siedzibą ul. Inflancka 4b, 00-189 Warszawa, NIP 2090001173, KRS 0000310692; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Kapitał zakładowy i wpłacony: 24 250 000 PLN.

Ważne telefony i adresy

  • Obsługa klienta, reklamacje

801 888 188 lub 22 557 44 71
Infolinia czynna w dni robocze,
w godz. 8:00 - 19:00

lub na adres e-mail
  obsluga.klienta@aviva.pl

  • Zgłoszenie roszczenia

801 888 188 22 557 44 71
Infolinia czynna w dni robocze,
w godz. 8:00 - 19:00

  • Centrum Alarmowe
    dla ubezpieczenia NA PODRÓŻ

22 205 50 95

dla ubezpieczeń podróżnych w ramach kart kredytowych:

22 205 50 51

  • Informacja o ofercie i zawarcie umów ubezpieczenia

1 9999 61 81 19999
Infolinia czynna w dni robocze,
w godz. 8.00 - 19.00

  • Inspektor Ochrony Danych:

Katarzyna Wiśniewska
inspektordanych@santander.aviva.pl

* opłata zgodna z taryfą danego operatora

Ubezpieczenia

Ubezpieczenie turystyczne Ubezpieczenie turystyczne

Poczuj się bezpiecznie – niezależnie od tego, gdzie podróżujesz.

Jeżeli wybierasz się w podróż zagraniczną i potrzebujesz ochrony ubezpieczeniowej wybierz ubezpieczenie Na Podróż.

Kup
NNW Dla Bliskich Dla Bliskich

Finansowe wsparcie dla Twojej rodziny i najbliższych

Zamów kontakt

Administratorem danych osobowych jest Santander Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., które przetwarza dane osobowe w celach i na zasadach określonych w Polityce Prywatności.

Logowanie dla klientów indywidualnych i firm